Lakossági tájékoztatás
2019.01.17.
Tájékoztatás a 2019. január 16-án megtartott lakossági tájékoztatásról, amelyen a Képviselő-testület 2019. január 07-én, zárt ülésen meghozott helyi adópolitikája és a Berente-BorsodChem Zrt. között megkötött megállapodás ismertetése szerepelt.
A megállapodás előzménye:
2014 tavaszán a BorsodChem Zrt. és a település (önkormányzat) között létrejött egy megállapodás, amelyet mindkét fél támogatott. A BorsodChem az elmúlt évek kiszámíthatatlan helyi adópolitikája helyett egy kiszámítható, méltányos és hosszú távú adópolitikát kért a település önkormányzatától, ennek eredményeképpen született egy megállapodás.
A megállapodás szerint 2009. január 01.- 2015. december 31. közötti időszakra 100ft /m2-ben határozzák meg a telekadó mértékét. Az időszakra vonatkozóan az építményadó tekintetében kérelem, javaslat nem érkezett az adózótól. Az adózó a visszamenőleges időszakra önellenőrzést kívánt benyújtani, amelynek megállapításai után az adózó részére visszajáró összeg visszafizetésére 10 év részletfizetést ajánlott, kamatok nélkül.
Ezt az egyezséget (megállapodást) meghozó határozatot a Képviselő-testület következő ülésén (2014 augusztusában) visszavonta, amelynek eredményeképpen az adózó 2014. december 17. napján az adóhatóságnál kezdeményezte a 2009-2010-2011. évre vonatkozó telekadó visszafizetési kötelezettséget érintő eljárásokat, önellenőrzést nyújtott be, valamint a helyi adórendeletek törvénysértésének megállapítását kérte.
Az eljárások végén a Kúria döntései után a Miskolci Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság meghozta döntését, amely alapján a tőke 2011. évre vonatkozóan: 67.376.407 Ft + kétszeres kamat (kamat: 15.932.459 Ft 2018. június 14. napjáig), amelyet a tőke visszafizetésének napjáig kellett megfizetni. A kúria döntése során a 2011. évi telekadó egy övezeti besorolását érintő döntést hozott, amely szerint a helyi rendelet kifejezetten jogszabálysértő volt, és az adóhatóság diszkriminatív módon adóztatott.
A településen évente több alkalommal is módosításra kerültek a helyi adó rendeletek, példaként említeném a 2011. évi telekadó rendeletet, amelyet a tárgyév folyamán négy alkalommal is módosított a Képviselő-testület.
A 2014. és 2015. évben az önkormányzat több esetben módosította a helyi adó rendeletet törvénysértő módon, több határozat elfogadásával. Mivel rendelet határozattal nem módosítható, így azokat vissza kellett vonnunk. 2016. januártól életbelépő telekadó rendeletben már három övezet került elfogadásra.
2017. első félévében a BorsodChem Zrt. 2012-2016. évekre benyújtotta telekadó bevallásaira vonatkozó önellenőrzési kérelmeit, valamint a 2011-2016. évekre vonatkozó építményadó rendeletek kapcsán kérte, annak megállapítását, hogy a rendeletek törvénysértőek, fiskális és diszkriminatív adóztatást tartalmaznak.
Az adóhatóság megkezdte a telekadó tekintetében az adóvizsgálat lefolytatását, valamint elutasította az építményadó tekintetében a benyújtott kérelmeket. Az építményadó esetében a BAZ Megyei Kormányhivatal másodfokon az adóhatóság határozatait jóváhagyta, amelyet az adózó a Miskolci Munkaügyi és Közigazgatási Bíróságon meg is támadott. A perben az önkormányzat, mint érintett beavatkozóként részt kívánt venni, és benyújtotta kérelmét, valamint a bíróság tájékoztatásra került arról, hogy az adózóval a megállapodás megkötésére törekszik.
A Perben a Kormányhivatal az ellenérdekű fél. A keresetek mindösszesen: 1.043.891.620 Ft összegről szólnak. Időközben a telekadó önellenőrzési kérelmek elbírálásra kerültek, amely adóvizsgálatba bevonásra került külső, független ingatlan nyilvántartási szakember is, aki a helyszíni vizsgálaton a felméréseket végezte.
Az 5 évi telekadó vizsgálat lezárásaként 726.087.600 Ft az adózó javára visszajáró összeg került megállapításra. A fizetés a tévesen tett bevallások javítása és helyi adó rendeletek adózóra vonatkozó év közbeni, adóövezet módosításából eredő, díjtétel emelése miatt került sor.
A folyamatos egyeztetések továbbra is folytatódtak az adózó képviselőivel, hogy a múlt lezárása érdekében, új alapokra helyezett, hosszú távú gazdasági kapcsolat, kiszámítható adópolitika kerüljön kialakításra. Ennek a tárgyalásnak a lezárásaként került sor a megállapodás megkötésére.
A megállapodásban az önkormányzat elsődleges kérése az volt, hogy az adóvizsgálat által feltárt visszafizetendő összeg 726.087.600 Ft esetében 10 évre, 20 részletben kerüljön az évi adóbefizetések során kompenzálásra, valamint a legfontosabb, hogy a benyújtott építményadóra vonatkozó igény véglegesen kerüljön megszüntetésre, amelynek összege 1.043.891.620 Ft, illetve, hogy az adózó nem kéri a telekadó tőkéje (726.087.600 Ft) után járó törvényes kamatok összegét, amely kamat összege 310.595.002 Ft.
Egy kiszámítható, számokkal alátámasztott kölcsönös egyezségben állapodtunk meg, amely nem kizárólag egy adózóra vonatkozik. Ez az elmúlt években sajnos a helyi adó rendeletek meghozatalánál nem ez volt az elsődleges cél.
Ezen okok miatt a 26-os főútvonal lett a település közigazgatási területén a választóvonal, amelynek északi részén az építményadó 0 Ft-ban, a telekadó pedig az elkövetkezendő tíz évben fokozatosan kivezetésre kerül. Ösztönözve arra a befektetőket, hogy az új ipari parkban létesítsenek beruházásokat, vállalkozásokat.
A 26-os főút déli oldalán két övezet került bevezetésre, amelynek maximuma az elkövetkezendő években 1000Ft /m2 lehet, a II. díjövezetben 1000Ft/m2.
A megállapodásban 20 évre vállat mindkét fél kötelezettséget. A megállapodás megsértése esetében az önkormányzat részéről a megállapított telekadó egy összegben, kamattal növelten visszafizetendő, valamint a megállapodásba került a kötbér, amelynek összege egyezik azzal, amilyen mértékben a megállapodásban foglaltakról eltér az adózó hátrányára. Továbbá a BorsodChem az önkormányzat általi megsértés esetében jogosulttá válik a 2012-2016. évi telekadó rendeletek törvénysértő voltának felülvizsgálatára.
Amennyiben a BorsodChem Zrt. sérti meg a megállapodást, abban az esetben az önkormányzatot már nem köti a rendeletalkotással kapcsolatos vállalása.
A BorsodChem Zrt. vállalta továbbá a megállapodásban, hogy 2028. december 31. napjáig vállalja új beruházások megvalósítását Berente Község Közigazgatási területén legalább 100.000.000. EUR összegben.
A megállapodás hiányában a településnek haladéktalanul 2019. január 25. napjáig egy összegben ki kellene fizetnie 726.087.600 Ft telekadó túlfizetést és annak a fent már megemlített törvényes kamatával együtt.
Ezen kívül folytatódna az a hat per is, amely a BorsodChem Zrt. által törvénysértőnek állított építményadó rendeletek megtámadására szól, e bírósági perek elvesztése esetén (még az idei évben) azonnal a végrehajtandó ítélet kézhezvételét követő 15 napon belül meg kell fizetni, teljes perveszteség esetén 1.043.891.620 Ft összeget és ezen törvényes késedelmi kamatait.
A fentieken túlmenően az adózó kifejezte szándékát arra is, hogy a 2012-2016. évekre vonatkozóan a telekadó rendeletek törvénysértő voltának megállapítására is keresettel él, amelynek összege szintén milliárdos tétel.
Önmagában a telekadó és annak törvényes kamatainak (és ehhez még nincs az építmény kereset hozzá számolva) egy összegű visszafizetése a település likviditását befolyásolta volna, hogy az Önkormányzat önként vállalt feladatait, támogatási rendszerét, intézményi struktúráját, szociális ellátórendszerét, a települési támogatási rendszerét, mind-mind ellehetetlenítetté tenné.
Gyakorlatilag az önkormányzat önmaga ellen kötelezően csődeljárást kellene, hogy indítson, amely az önkormányzatok esetében adósságrendezési eljárást von maga után, amely miatt a település pénzügyi önállósága azonnal megszűnik.
Gyakorlatilag a visszafizetés és tartozás nagysága miatt Berente Község Önkormányzatának adósságrendezési eljárást kellett volna kérni önmagára, viszont az adósság rendezési eljárás lefolytatása után nem lenne képes a jelen időszak intézményi és támogatási, közöttük elsődlegesen a lakossági támogatásokat újra felépíteni és folyósítani.
A 2019 januárjában elfogadott adórendeletekkel (megállapodással) és az elkövetkezendő években a településre beérkező adóbevételekkel, a településnek nem kell likviditási nehézségekkel szembenéznie, illetve az ellátások továbbra is zökkenőmentesen folyósíthatóak.
A megállapodás megkötésével a település megőrizte önállóságát (pénzügyi, működési), fenn tudja tartani intézményei biztonságos működését és a település lakosainak hosszú távú létbiztonságát.
Berente Község Önkormányzatának Képviselő-testülete
forrás: